Acțiuni pentru siguranța rutieră

               Un Plan de acţiune la nivel global include măsuri practice care, puse în aplicare, ar putea salva milioane de vieţi. Stabilirea securității rutiere drept prioritate în următorii 10 ani va salva de la moarte 5 milioane de vieți și va preveni 50 de milioane de răniți grav pînă în anul 2020.
Accidentele rutiere provoacă o povară imensă asupra instituțiilor medicale şi a sistemului de sănătate în general.

Accidente rutiere la nivel mondial (datele ONU)

               Aproape 1,3 milioane de oameni își pierd viața în fiecare an; 90% din totalul deceselor provocate de accidente rutiere se produc în țările în curs de dezvoltare.
Anual pînă la 50 de milioane de oameni sînt traumaţi cu consecinţe grave pentru sănătate, mulţi dintre care rămîn cu handicap pentru viaţă. Transportul auto cauzează pînă la 98,8% din numărul total de accidente de transport.
Accidentele rutiere reprezintă principala cauza a mortalității pentru persoanele de 15-19 ani și a doua cauză pentru cei de 5-14 ani. Zilnic sînt uciși sau sînt grav accidentați pe șoselele lumii cel puțin 2000 de copii de vîrstă școlară. 81% din toate cazurile de traumatism rutier la copii sînt rezultatul nerespectării de către ei a regulilor de circulaţie.

               Se estimează că decesele anuale cauzate de accidente rutiere vor creşte pînă la 1,9 milioane de persoane pînă în 2020.
Costul economic la nivel mondial al accidentelor rutiere mortale sau cu răniți grav se ridică la 518 miliarde de dolari.
Costul economic al accidentelor rutiere în ţările în curs de dezvoltare este de cel puţin 100 miliarde dolari pe an.

Accidente rutiere la nivelul Uniunii Europene

               În aprilie 2004, la întâlnirea ministerelor de transport europene de la Dublin, Uniunea Europeană a prezentat o iniţiativă ambiţioasă pentru a reduce numărul de accidente pe şosele, în condiţiile în care o conduită rutieră precară produce 50.000 de accidente anual. Astfel s-a născut Carta Europeană a Siguranţei Rutiere: 25.000 de vieţi de salvat! (o iniţiativă a Comisiei Europene), având ca scop să sprijine orice tipuri de iniţiative care sunt sau vor fi luate de statele membre pentru a creşte siguranţa traficului.
În ciuda succesului înregistrat de programele UE anterioare, drumurile europene sînt încă departe de a fi sigure, fiind elaborat un nou set de orientări în domeniul siguranţei rutiere, cu scopul de a reduce numărul deceselor înregistrate pe drumurile europene cu 50% pînă în 2020. Conform studiului Băncii Mondiale “Moarte pe roti”, în Uniunea Europeană ca urmare a accidentelor rutiere în anul 2009 au decedat 35.000 persoane și 1,7 milioane au fost rănite grav.

               Accidentele rutiere au impact negativ asupra persoanelor în vîrstă aptă de muncă: 55% dintre cazurile de deces în țările Europei și Asiei Centrale (EAC) revin persoanelor în grupele de vîrstă de 15-44 ani, preponderant în grupa de vîrstă de 15-29 ani, mai mult de 80% dintre aceștia sînt bărbați.

               Rănile provocate de accidentele rutiere se numără printre primele zece cauze ale mortalității și invalidității în EAC.
Copiii și vîrstnicii sînt mai vulnerabili, în special în calitatea lor de pietoni, fiind supuși riscului de deces în accidente rutiere de 7-9 ori mai mult decît persoanele care se află în mijloacele de transport.

               Accidentele rutiere afectează negativ individul, societatea şi bugetul de sănătate. Costurile estimate cauzate de accidentele rutiere în țările EAC se ridică la 130 miliarde euro. La nivel mondial, aceste costuri sînt estimate la circa 1% din produsul intern brut în ţările cu venituri mici, 1,5% în ţările cu venituri medii şi 2% în ţările cu venituri mari. Costurile totale ale statelor depăşesc 500 miliarde dolari anual. Cele mai mare pierderi le suportă țările cu populație numeroasă: Rusia (34 miliarde de dolari pe an), Turcia (14 miliarde dolari SUA), Polonia (10 miliarde de dolari) şi Ucraina (5 miliarde de dolari SUA).
UE poate ajuta guvernele naţionale să colaboreze şi să facă schimb de date, deoarece problemele în domeniul siguranţei rutiere sînt comune tuturor ţărilor UE.

               Impactul uman al accidentelor rutiere este enorm. Familii întregi trec sub limita sărăciei din cauza morții celui care cîștigă banii sau a costurilor pentru serviciile medicale pentru victime. Însă creșterea acestei tendinte devine o problemă naționala, contribuind la criza demografică și impunînd o povară suplimentară asupra unor economii și așa slabe, pierzîndu-se miliarde de dolari în fiecare an.
Astfel, accentul trebuie pus pe măsurile de prevenire a deceselor și a rănilor grave cauzate de accidente rutiere.
În Republica Moldova în anul 2010 au fost înregistrate 2921 accidente rutiere, în urma cărora au fost răniți grav 3735 persoane și au decedat 471 persoane, sau 13,2 decese la 100000 locuitori, ceea ce ne plasează pe primele 15 locuri în regiunea EAC.

Dinamica accidentelor rutiere în Republica Moldova în anii 2000-2010:
-S-au produs 28897 accidente rutiere
-Au decedat 4765 persoane, dintre care circa 400 copii pînă la 16 ani
-Au fost traumate grav 35228 persoane, dintre care circa 5150 copii pînă la 16 ani.

Implicaţii social-economice ale accidentelor rutiere:
-Pierderea de vieţi omeneşti (10% copii)
-Familii destrămate
-Copii orfani
-Pierderea unor personalităţi de înaltă profesionalitate din știință, artă şi cultură, în pregătirea cărora statul a investit sume importante
-Avarierea autovehiculelor și distrugeri de bunuri materiale
-Spitalizări şi tratamente costisitoare
-Scoaterea din activitatea de muncă a victimelor
-Invalidităţi pe viaţă.

Leave a reply

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *